Copywriting, Copy that?
- inès maus
- Sep 13
- 2 min read
Nee? Geen zorgen. Na het lezen van deze blog weet je er alles van!
En geloof me: er bestaan nog véél meer termen die de boel alleen maar verwarrender maken. Nieuwsgierig?
Maar als je vooral wil weten wat ík precies doe: scroll gerust door naar ‘Welke writer ben ik’.
Copy? Copyright? Copy-paste? Copycat?
Copy is letterlijk vertaald: kopiëren, maar verwijst vooral naar tekst die gebruikt wordt voor commerciële doeleinden.
Toen ik vertelde dat ik copywriting in bijberoep ging doen, vroeg iemand mij: "copyright is toch wel heel ruim, wat doe je dan specifiek?"
Copywrite wordt nog vaak verward met copyright, een auteursrecht, die de creatie van een auteur beschermt.

Daarnaast is het auteursrecht dat wij kennen nog verschillend van het copyright, gebruikt in Angelsaksische landen, waar niet alleen natuurlijke personen worden beschermd, maar ook rechtspersonen.
Dit is heel handig als je te maken krijgt met iemand die jouw teksten gewoon copy-paste en ze uitgeeft in zijn naam, een copycat.
Copywriter? Contentwriter? Ghostwriter? Writer?
Wat schrijft een copywriter dan precies? De naam geeft al een deel weg: copy.
Dit zijn eerder korte, wervende teksten, gericht op verkoop.
Deze naam is nu wel achterhaald.
Tegenwoordig schrijft een copywriter niet alleen copy, maar ook content. Dit zijn vooral langere informatieve, entertainende of educatieve teksten, waarvan het doel niet in eerste instantie verkopen is, maar om een relatie op te bouwen met de doelgroep.

Copy en content zijn beide essentieel voor een marketingstrategie. Ze versterken elkaar. Content zorgt ervoor dat klanten hun weg vinden naar een merk, terwijl copy kan helpen zodat ze verdere stappen zetten in hun reis. Een klantreis begint met bewustzijn en eindigt met actie.
Bij een ghostwriter is de opdrachtgever de auteur, de naam van de schrijver verschijnt niet op het werk en blijft anoniem. Een voorbeeld van zo een opdracht kan een boek zijn. Jij bent dan de schrijver, zonder zelf te moeten schrijven, gemakkelijk toch?
Laten we dan de specifieke termen achterwege, blijft gewoon writer, ofwel schrijver over. Een writer schrijft een groter aanbod van teksten, van verschillende stijlen en genres, voor zowel commerciële doeleinden, als niet-commerciële doeleinden.
Welke writer ben ik?
Een writer, ofwel schrijver dekt eigenlijk alle ladingen. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar deze term. Ik noem mezelf liever zo omdat ik allerlei verhalen wil schrijven. Ik ben bovendien geen fan van hokjesdenken.

Bij NeverendingStories zijn er geen grenzen, net zoals bij verhalen.
Een verhaal is namelijk niet gebonden aan tijd of ruimte. Er zijn een oneindig aantal mogelijkheden om een verhaal te vertellen, met oneindig veel fantasie. En een verhaal dat goed geschreven is, kan voor altijd of eeuwig verteld worden.
Wat schrijf ik dan precies?
✔Everlasting copy
Wil jij jouw verhaal vertellen?
Ik schrijf het voor jou met woorden die een blijvende indruk nalaten.
✔Wat jij maar wil!
Wil jij een advertentie, wil jij een artikel, wil jij een blog, wil jij een boek?
Jij hebt het voor het kiezen.
We zijn aan het einde van deze blog.
Je begrijpt nu wat copywriting is, maar nog belangrijker: dat je zelf je verhaal kan schrijven, zélfs al ben je geen schrijver…
Daarmee kan ik jou namelijk helpen 😉
👉Klik hier door voor een volledig vrijblijvend kennismakingsgesprek om jouw verhaal te schrijven!




Comments