Wat als je met slechte copy een griezelverhaal vertelt?
- inès maus
- Oct 16
- 3 min read
Stel je voor: je zit klaar voor een goed horrorverhaal. De lichten zijn gedimd, de sfeer zit goed, maar dan begint de verteller te stamelen, woorden struikelen over elkaar en het plot sleept zich voort. Niet eng spannend, maar gewoon... eng slecht.

Dat is precies wat slechte copy doet. Ze bezorgt je kippenvel, maar niet op de juiste manier. Er zijn teksten die je bijblijven, omdat ze emoties oproepen. Alleen jammer genoeg niet de leuke emoties. Geen spanning, geen verwondering, maar pure taalkundige horror.
Als je zelf content schrijft, is het cruciaal te weten hoe je je lezer aanspreekt én vasthoudt. Niet altijd eenvoudig, of je nu een blogger, een ondernemer, een communicatiemedewerker of een copywriter bent.
In deze halloweenmaand neem ik je mee naar de donkerste hoeken van het schrijverslandschap. Ontdek de copyfouten die me koude rillingen bezorgen. En leer hoe je ze kunt verslaan.
De 7 dodelijkste copyfouten die je tekst veranderen in een horrorverhaal
Welke copy monsters kunnen er in teksten sluipen? Hoe herken je ze? Maar, nog belangrijker: hoe versla je ze?
De zombie-zin: deze zin sleept zich voort, woord na woord...
Een zin kan zodanig lang zijn, dat de tijd precies tergend traag vooruitgaat. Dat ligt niet aan jou, maar aan de manier waarop de zin is samengesteld.
Wapen: hak erin. Gooi alle overbodige delen weg en maak het korter en krachtiger. (tenzij je een roman schrijft natuurlijk) Wissel bovendien af tussen korte en lange zinnen om een ritme te creëren.
De vampier-vaktaal: jargon die de energie uit je tekst én lezer zuigt
Te veel vaktaal en moeilijke woorden maken je teksten zwaar en zijn uitputtend. Je mag dan nog een uiterst intelligente lezer of de ideale klant zijn die elk woord begrijpt. Als je moe bent, blijf je ook niet op om het einde van de film te kijken.
Wapen: schrijf mensentaal. Schrijf helder en begrijpelijk zonder kinderachtig te worden.
De mentaliteit-mummie: een mentaliteit waarbij de schrijver rond zichzelf gewikkeld is
Teksten die wikkels bevatten die helemaal geabsorbeerd zijn door de schrijver, missen vaak hun doel. Het doel of de doelgroep is namelijk de lezer. En als die lezer zich niet aangesproken voelt of niets uit de tekst kan halen, dan zal je die lezer wegjagen.
Wapen: schrijf voor de lezer, niet voor jezelf. Vraag jezelf af: ‘wat haalt de lezer hieruit?’
De slogan-slang: hij kronkelt, sist en probeert slim te klinken, maar bijt niet door
Slogans die zó graag catchy willen zijn, dat ze uiteindelijk creepy worden. Zoals een liedje dat in je hoofd blijft spoken, maar waarvan je vooral denkt: waar ging dit eigenlijk over?
Wapen: vat de essentie van je merkverhaal. Simpel, eerlijk en memorabel.
De fascinatie-frankenstein: zinloze, zielloze zinnen die bij elkaar genaaid lijken
Er bestaan woorden die beter in hun graf waren gebleven. De eentonige woorden, zonder emotie, zonder beeld, zonder hartslag.
Wapen: laat deze woorden over aan de ondoden. Wek je tekst tot leven met gevoel. Gebruik metaforen, beelden en woorden die iets doen voelen.
De waarheid-weerwolf: huilerige of overtrokken communicatie die je verandert in iemand anders dan je bent
Als je woorden gebruikt met scherpe tanden en met teveel haar erop, verberg je je intenties. Dat schrikt de lezer af. De lezer wil eerlijkheid over wie je bent, wat je doet en waarom je het doet.
Wapen: wees jezelf in je communicatie.
De doel-demon: een boodschap zonder doel die blijft spoken in het niets
Met een vage boodschap, bereik je niets. Een duidelijke vraag tot actie op het einde van je boodschap zet je lezer in beweging.
Wapen: eindig met een concrete, actieve oproep. Wat wil je dat de lezer nu doet?

Overleef de copy horror
Wat je uiteindelijk met je woorden wil bereiken, is dat ze impact hebben. Dat ze blijven hangen, niet als een nachtmerrie, maar als een goed verhaal.
Wil je zeker weten dat jouw teksten leven in plaats van spoken?
Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en ontvang De Creepy Copygids: jouw overlevingsgids tegen taalkundige monsters.
Klik hier en schrijf je in: https://www.neverendingstories.be/nieuwsbrief




Comments